"Stima si pretuire pentru profesorul meu, domnul Octavian SASSU - DUCSOARA, personalitate artistica si intelectuala complexa, initiat la nivel superior al cunoasterii fiintei umane si al perceptiilor existentiale.
Multumiri pentru generozitatea ca dascal si mentor al meu.
Fie ca Dumnezeu sa va dea viata lunga în sanatate, iubire, împlinire artistica si cunoasterea mai buna de catre ceilalti a unui spirit iesit din comun, care sunteti.
Cu respect, admiratie si prietenie,
Ioan GHISE, Primar al Brasovului.
"

Expozitia de acuarela - Cartea de impresii - 1999


"... Într-o lume care arde, si la propriu si la figurat, expozitia ramâne ca o oaza în care sufletele noastre, pustiite de vitregia timpurilor, pot sa mai primeasca o gura de aer proaspat si chiar un dram de speranta, rupte, cu generozitate, din dragostea pentru viata, asa cum este ea, a unui creator de exceptie."

Gazeta de Transilvania, 15 iulie 1999


"Un poem cu flori si peisaje"
Eduard HUIDAN, membru al Consiliului Uniunii Scriitorilor din România, al World Editors Forum, al International News-paper Marketing Association, al Consiliului Asociatiei Române a Editorilor de presa si al Uniunii Ziaristilor Profesionisti Nominalizat pentru WHO'S WHO IN THE WORLD - 1996, PDG al "Gazetei de Transilvania"

"...Ma bucur ca am aceasta ocazie de a prezenta aici, la Brasov, câteva dintre picturile mele, în prezenta unor personalitati din Israel, tara pe care o îndragesc atât de mult. Îmi doresc sa ajung sa expun tablourile chiar în aceasta tara, având în vedere si faptul ca am o veche simpatie pentru cultura si civilizatia evreiasca. Zece ani, înca din vremurile grele ale comunismului, am fost prezent mereu la Templul Evreiesc. Am învatat extrem de mult de la acest popor cu o civilizatie milenara, am participat chiar la sarbatorile lor, la pregatirea acestor sarbatori traditionale, m-am bucurat cu prietenii mei de mâncarurile lor traditionale. M-am apropiat mult de întelepciunea si spiritualitatea ebraica. Ca si noi, evreii nu au fost un popor cuceritor, ci întotdeauna au încercat sa-si pastreze identitatea, în ciuda tuturor vicisitudinior de la noi. Cred ca sunt chiar influentat de bogatia artei israeliene si de religia lor". În acelasi context, Meir NITZAN (primarul orasului RishonLe - Zion din Israel) este de parere ca: "Aceasta manifestare artistica este de un nivel foarte ridicat. Cultura si arta brasoveana are radacini foarte adânci. Admiram bogatiile spirituale din acest oras stravechi. Cred ca exista multe puncte comune între cultura româneasca si cea a poporului meu."

Cristina SERB, ziarista
Gazeta de Transilvania, 8 iulie 1999


"Creatia plastica a artistului Octavian Sassu-Ducsoara tradeaza o forta de expresie deosebita si o sensibilitate a compunerii si culorii. Peisajele sunt elaborate si provin în special din zona Brasovului, dar nu numai. Natura statica, florile au ceva din cântecul launtric al autorului. Calatorind la mare sau în Delta, el a fost impresionat de acele locuri, "zugravind" - "Mare linistita", "Radacina pe malul Dunarii", "Portul Tomis". Artistul nu a scapat nici aria peisajului, fixându-se asupra unor personalitati din Brasov sau de aiurea. Activitatea complexa l-a facut pe artistul Octavian SASSU-DUCSOARA sa-si caute rezolvarea artei sale prin cromodinamica, care i-a dat posibilitatea sa alerge pe diferitele coordonate ale acestui aspect al artei. Cromodinamica i-a dat acele sensuri ale artei concrete si culorii existentei. Octavian SASSU-DUCSOARA a ajuns la maturitatea gândurilor exprimate prin continut, forma si culoare. El îsi are radacinile aici,în România, dar afirm cu toata convingerea ca este la fel de bun ca orice artist cunoscut din Occident."

Titus N.HASDEU, director al Muzeului de Arta din Brasov


"... Expozitia de la Rotterdam, din decembrie 1997, pa care am avut onoarea a o deschide - poate fi punctul de unde izvoraste raspunsul. Da Doamne. Pentru ca, dincolo de valentele sale estetice vadite, dincolo de mesajul ei proaspat si viguros pe tarâmul artei, expozitia se anunta ca o promisiune pentru mereu mai frumos, mereu mai adevarat, mereu mai mult, mereu în orice caz."

Marin BUHOARA, ambasador al României în Olanda între 1990 - 1998
În prezent, director al organizarii Serviciului European de Securitate (Viena - Austria)
Catalog 1997, Rotterdam, castelul "Landhuis de Oliphant"


"Pictura initiatia as interpreta-o ca drum de cunoastere. Initierea iese din zona picturalitatii si ne calauzeste spre alte teritorii ale cunoasterii. Pictura devine mijloc de accedere în metafizica... - Tablourile au o înrâurire puternica în universul cultural oriental, cu precadere indic. Citez câteva titluri: Shiva - Shakti, Îndragostitii (care transmite mesajul bine-cunoscutului dualism masculin-feminin, adica Purusa-Prakriti, în Samkya-Yoga, Brahman-Maya, în viziunea indiana Vedanta, sau yin-yang, potrivit conceptiei chineze), Amorul sacru, Tantra (unde iubirea reprezinta calea spre unitate, si ea este sugerata prin macinarea scoicii, a carcasei ce închide sufletul uman), Marele androgin (aici sarpele, kundalini, energia adormita este trezita prin bhakti, prin devotiune, si se înalta spre Spirit), Initiere suprema (cu cele 5 tattva, plus constiinta Divina, si cu crucea crestina integrata în anahata, primul nivel dupa cele apartinând lumii animale), si Transcenderea tattvelor (simbolurile geometrice reluate din precedentul tablou), Treptele initierii, Cai spirituale si Eul spiritual sau Scânteia Divina (posibil de interpretat prin teoria samsara a reancarnarilor, prin teoria maya, a valurilor care-L ascund pe Dumnezeu cunoasterii umane, a tenebrelor materiale fata de lumea spirituala, ca si prin teoria kosa, a învelisurilor trupului universal, Brahman)."

Mircea ITU, Profesor Doctor "Tres honorable" Sorbona - Paris
Prof. Dr.la Institutul de Filosofie al Academiei Române
Gazeta de Transilvania, 6-7 ianuarie 1996


"Universul pictorului, bogat, cladit cu originalitate în rigoarea solutiilor compozitionale, cautarea ritmului ce anima elementele lumii, toate printr - o dozare judicioasa a luminilor, de la estompare pâna la luminescenta puternica, anticipeaza arta viitorului."

"Cromodinamica - pictura a spiritualitatii"
Steluta PESTREA - SICIU, profesoara
Ecran Magazin, 20 ian. - 4 febr. 1996


"Acarya Octavian-Eugen SASSU-DUCSOARA,
Ne-ati umplut sufletele cu aceasta expozitie de pictura, cromodinamica si initiatica, ceva "ce n-a vazut Parisu'". Ma simt deja în mileniul al III-lea si am învatat multe de la dumneavoastra. Va ispiteste practica yoga, ma ispiteste teoria Vedanta. Yoga este cea mai importanta dintre darsan indiene ca practica, asceza, Vedanta pentru metafizica. Ele se întâlnesc în mistica. Cred ca întâlnirea noastra este benefica nu numai pentru noi. Fie ca ea sa puna bazele unei prietenii vesnice.
În încheiere, cea mai frumoasa propozitie sanscrita: Tat twam asi. (Ada, tu esti.)
Va doresc cerul !
Cu respect,
Mircea ITU, Profesor Doctor "Tres honorable" Sorbona - Paris Profesor Doctor la Institutul de Filosofie al Academiei Române
"

Cartea de impresii, 1996


"...Este experinta unuia dintre artistii cei mai buni din pictura sud - estului transilvanean..."

Ion ITU, critic de arta, scriitor, redactor-sef al revistei ASTRA, director al editurii "Orientul Latin" presedintele ligii "Mihai Eminescu", membru al Uniunii Scriitorilor, membru al Uniunii Jurnalistilor, membru al Uniunii Artistilor Plastici, membru al Asociatiei de Teatru-Muzica
Gazeta de Transilvania, 4 - 5 martie 1995


"... Artistul nu se îngrozeste, nu fuge de spaime sau cosmaruri, ci întâmpina, cu iubire, mângâierea calda a cladirilor, florilor, dealurilor, arborilor, apei ... a Universului, si detine taina magica a comunicarii cu lumea."

Alexandru TION, critic de arta
Transilvania Expres, 7 martie 1995


"... În fata nostra, rând pe rând, se etalau lucrari de variate dimensiuni, într-o paleta coloristica vie, de-o fermecatoare atractivitate..."

Dimitrie ROMAN, ziarist
Ecran Magazin, 10-16 aprilie 1995


"... Arta lui nu are nevoie de recomandare: plein-air-ul si natura moarta, reprezentata prin flori ne scutesc de explicatii legalizate.Din armonia formelor si a culorilor, jocul stralucitor al acestora este de nezdruncinat, de neclintit. Din mângâierea reciproca a culorilor, a formelor si a desenului, care se joaca stralucit în arta lui, putem citi "poemul" unui artist pentru care muza natura inspira poezia picturii..."

"Cartea de impresii a unui liric"
MARTON Andrea, alias SIPOS Andras, critic de arta - Ungaria


"... Imaginea unui fragment de lant, ce strabatea vertical compozitia lucrarii, a unui lant ce simboliza metaforic, un fragment din viata poporului nostru ... Cupole si portale de biserici, alaturi de obloane închise, prin care picura sânge proaspat, elemente de arhitectura traditionala, alaturi de flori rosii, ce simbolizeaza sacrificiul, lanuri întinse, cu capite si nesfârsite pete de sânge; fapte reale, dar ochii voit închisi..."

"Din istoria lantului"
Anca POPP - SCHEIRE, critic de arta, Elvetia
Revista ASTRA nr. 4, aprilie 1990


"... Personal, sunt convins ca teoria picturii cromodinamice, asa cum a fost fundamentata si demonstrata de Octavian SASSU - DUCSOARA, reprezinta o descoperire cu largi perspective de viitor. Si mai cred ca pictura bazata pe efectele cromodinamicii poate deveni un gen de sine statator în artele vizuale ale mileniului al III-lea, în pragul caruia descoperirea lui Octavian SASSU-DUCSOARA se aseaza ca un vestitor de bun augur."

Vasile DRAGUT, istoric de arta si presedinte UNESCO privind cercetarile de la Tassili
Catalog 1983, Bucuresti


" Tot experimentului, prin prezentarea cromodinamica a picturilor cu o statie cromodinamica electronica, la ATELIER '35, îi apartine si expozitia lui Octavian SASSU - DUCSOARA, cu ambitia si meritul de a fi primul ce exemplifica comportamentul culorilor, schimbarea sau disparitia lor, sub actiunea dirijata a luminii colorate în rosu sau albastru. Expozitia este un veritabil spectacol cromatic si, totodata, o invitatie ca teatrele, filmul si televiziunea sa foloseasca virtutile picturii cromodinamice."

Mircea DEAC, istoric si critic de arta


"...La ATELIER '35, Octavian SASSU-DUCSOARA demonstreza cât de fertila poate fi întâlnirea artei cu stiinta. Pictorul a investigat îndelung comportamentul culorii într-o varietate programata a iluminarii ei cu raze de intensitati variabile. Speculând cu inteligenta efectele a ceea ce el numeste pictura cromodinamica, Octavian SASSU-DUCSOARA poate da, fiecarei lucrari în parte, o pluralitate de identitati cromatice, în functie de lungimea de unda a culorii receptoare si a culorii razei proiectate. Estompându-se, intensificându-se, disparând pentru ca apoi sa apara, lent, venind parca din mari departari, incorporând culoarea sub privirile noastre..."

Dan GRIGORESCU, critic de arta
România Libera, 18 august 1983


"...Expozitiile lui Octavian SASSU-DUCSOARA, la ATELIER '35, al galeriei ORIZONT (Bucuresti), instituie, într-o formula coerent spectaculara ... bine articulata estetic si stiintific, un tip de pictura pentru care simeza si ancadramentul nu reprezinta decât suportul întâmplator al unui spectacol de lumini si culoare complet deschis în spatiu. Autorul a numit-o, cu ambitia de a fumdamenta o viziune originala si clar delimitata sub raportul determinarilor sale psihofizice, pictura cromodinamica."

Corneliu ANTIM, critic de arta si scriitor
Luceafarul, 6 august 1983


" Oricât pare de insolit, acest experimnent al lui Octavian SASSU - DUCSOARA ne trimite în coordonatele universului unde, pentru noi, pamântenii, exista un rasarit de soare, un apus de soare, un rasarit de luna, eclipse si aurore boreale, spre care plutim, gratie demonstratiei practice a picturii cromodinamice. Oricum, exemplificarea cu statia cromodinamica este mai graitoare decât posibilitatile interpretului, chiar de la pretentia criticului de arta, sau chiar a artistului."

Horia HORSIA, critic de arta si scriitor
Din cuvântul de deschidere al expozitiei de cromodinamica din 1983, Bucuresti


"...Realitatea artei lui Octavian SASSU-DUCSOARA sta cu hotarele, dincolo de spatiul vizibil. E o realitate mirifica, încarcata de taina, misterioasa.Ariile constientului sunt, sub conditia artei lui, în expansiune. Cugetul si simtirea iau act de pe care cultura vizibilului nu le-ar putea cutreiera, altfel. O tensiune uimitoare agita sensibiliatatea, ne amagesc forme bizare, sigur sumtem dusi dincolo de conventii, într-o lume controlata dupa regula mitului.Trebuie sa ne asteptam la reforme. Una fundamentala priveste chiar conventia de a a vedea pictura..."

Ion ITU, critic de arta, scriitor, redactor-sef al revistei ASTRA, director al editurii "Orientul Latin" presedintele ligii "Mihai Eminescu", membru al Uniunii Scriitorilor, membru al Uniunii Jurnalistilor, membru al Uniunii Artistilor Plastici, membru al Asociatiei de Teatru-Muzica
Catalog, 1978


" În prejma închiderii expozitiei, încerc un sentiment de regret pentru faptul ca ne despartim de demonstratiile de pictura cu efecte cromodinamice, care au stârnit în municipiul nostru atâta interes... Îmi fac o placuta datorie de a felicita pe talentatul inovator, plastician si tehnician desîvârsit, pentru cautarile lui, pentru munca lui neobosita, încununata de succes, pentru talentul de exceptie..."

Cartea de impresii,
Ing. Alexandru POPA, Director al CSTT, Prefect al Brasovului
Expozitie 1978, Casa de Stiinta sI Tehnica pentru Tineret


"... Imaginea evolueaza astfel în fata noastra, se naste parca din neant, atinge diferite vârste de stralucire, ca sa apuna treptat.Se ating, astfel, pe rând, fara brutalitati sau vulgaritati cromatice, valente pur grafice, sau evocari poetice, romantice."

Dinu VASIU, critic de arta, muzeograf
Cartea de impresii


" Am fost si sunt profund impresionat de rezultatele stiintifice si artistice la care a ajuns munca plina de stradanie a colegului de breasla Octavian SASSU-DUCSOARA..."

Leonid ELAS, Conferentiar, critic de arta, 1978


User Agreement
© 2000-2004 Octavian Eugen Sassu-Ducsoara Developed by Bogdan Morar